خواص عوامل فوم ساز در ساخت فوم بتن بخش دو

سازگاری فوم با دیگر مواد مخلوط در فوم بتن

با افزودن مواد افزودنی در ملات برای ساختن فوم بتن متناسب با هدف ما، برخی از آنها ممکن است با عوامل فوم ساز و سایر مواد افزودنی که استفاده می‌کنیم، واکنش نشان دهند. برخی مواد افزودنی ضد فوم خاص در بازار وجود دارند و برخی از محصولاتی که ما می‌خواهیم به عنوان افزودنی از آنها استفاده کنیم، همچنین می‌توانند از مواد ضد فوم تشکیل شده باشند. (بدون این که بر روی بسته بندی آنها ذکر شده باشد). این می‌تواند یک فرآیند آزمون و خطا باشد تا ترکیبات بهینه از مواد افزودنی را پیدا کنیم.

رقیق کردن

تمام عوامل فوم ساز باید با استفاده از آب تمیز رقیق شوند. همه تولید کنندگان توصیه می‌کنند از آب آشامیدنی برای این کار استفاده شود. این به این دلیل است که برخی از آلاینده‌ها ممکن است با مواد تشکیل دهنده عامل فوم ساز واکنش دهند. شما ممکن است از آب “سخت” و “نرم” استفاده کنید، این نشان دهنده مقدار کلسیم موجود در آب است. آب نرم کلسیم کمتری دارد و برای ایجاد حباب به صابون کمتری نیاز دارد. بنابراین ما می‌توانیم تصور کنیم که چه تأثیری بر ساخت فوم بتن دارد.

میزان رقیق بودن برای هر محصول متفاوت است، و معمولا یک توصیه بر روی بسته بندی آنها ذکر شده است. من تغییرات گسترده‌ای از 1:30 تا 1:80 را دیده‌ام، اما نسبت 1:40 شایع‌ترین موردی است که تا به حال دیده‌ام. بهترین میزان رقیق کردن احتمالا بستگی به چگالی فوم مورد نظر شما دارد. من این نتیجه گیری را در یک مطالعه در مورد فوم بتن پیدا کرده‌ام.

نسبت رقیق کردن عامل فوم ساز تاثیر زیادی بر خواص فوم و فوم بتن دارد. با افزایش نسبت رقیق شدن، میزان سیال بودن فوم بتن زمانی که نسبت رقت در محدوده 20-40 و 60-80 است به تدریج افزایش می‌یابد، در حالی که این نسبت هنگامی که عامل فوم ساز در محدوده 40 تا 60 قرار دارد به سرعت افزایش می‌یابد. نتایج نشان می‌دهد زمانی که نسبت رقت 1:60 باشد، مقاومت فشاری و مقاومت خمشی بتن فومی به بالاترین مقدار می‌رسد و انقباض خشک نسبتا کمتر از حالت‌های دیگر است. بنابراین، بهینه‌ترین نسبت رقت می‌تواند 1:60 باشد.

تأثیر عامل فوم ساز بر خواص فوم بتن با چگالی بالا

چگالی فوم

بیشترین تراکم مورد استفاده در تمام مطالعات g / m3 80 است، اما می‌تواند از 30 تا 120g / m3  متغیر باشد. اگر این استدلال معتبر باقی مانده باشد، چگالی فوم در نتیجه میزان رقیق بودن و سختی آب تعیین می‌شود. آیا کسی می‌تواند این را اثبات کند؟

هزینه فوم

این کار کمی دشوار است چرا که شما باید هزینه آن را به ازای هر متر مربع از فوم بتن محاسبه کنید. هزینه عامل فوم ساز می‌تواند بر مبنای هر لیتر یا کیلوگرم تعیین شود. شما باید بر روی میزان رقیق سازی کار کنید و تعیین کنید چقدر فوم را در ملات خود برای تعیین چگالی فوم بتن آن اضافه کنید.

مقدار فوم مورد نیاز در ملات بستگی به تاثیر افزودنی‌ها بر فوم دارد و باید به این نکته توجه کنید که مقداری از حباب‌ها در طول مخلوط شدن از بین می‌روند. همچنین روش مخلوط کردن و زمان ترکیب آن بر نتیجه نهایی تأثیر می‌گذارد.

ساخت فوم

2 روش برای ساخت فوم وجود دارد، روش مرطوب و روش خشک. روش خشک بهترین نتیجه را برای اهداف ما ارائه می‌دهد، این امر بوسیله فشرده سازی هوا در یک محفظه مخلوط انجام می‌شود که با عامل رقیق کننده و پشم شیشه ضد زنگ پر شده است. انواع دستگاه‌های فوم ساز در بازار وجود دارد.

روش مرطوب تولید فوم با جداسازی عامل فوم ساز رقیق نشده در جریان آب با استفاده از اثر ونتوری انجام می‌شود. روش مرطوب چنین فوم با کیفیت بالایی تولید نمی‌کند.

خواص عوامل فوم ساز در ساخت فوم بتن بخش یک

می‌توان گفت هر ماده‌ای که حباب ایجاد می‌کند می‌تواند در ساخت فوم بتن استفاده شود. برخی از علاقه‌مندان از مایع ظرفشویی یا شامپو برای ساخت فوم بتن استفاده کرده‌اند و ادعا می‌کنند که محصول نهایی کاملا مطابق با استانداردها است، زیرا آنها برای همان منظور که ساخته شده‌اند کارآیی لازم را ارائه می‌دهند.

انواع عوامل فوم ساز در ساخت فوم بتن

عوامل با پایه پروتئینی

برای مدتی طولانی فوم‌های بر پایه پروتئینی به دلیل ویژگی‌های آنها به مواد سنتتیک (مصنوعی) ترجیح داده می‌شدند. عوامل فوم ساز در تولید فوم بتن بر پایه پروتئین از عصاره‌های حیوانی و سایر اجزای حیوانی به عنوان پروتئین استفاده می‌کنند، بعضی از مردم ترجیح می‌دهند در خانه‌ای زندگی کنند که از این عامل فوم ساز استفاده می‌شود. مشکل دیگر در مورد این عوامل بوی بد آنها و عمر مفید آنها است. با این حال تولید کنندگانی وجود دارند که قادر به بهبود این عوامل فوم ساز هستند.

تولید کننده‌ها ادعا می‌کنند که قادر به  تولید مواد پروتئینی برای فوم بتن با 10 تا 15 درصد تحمل فشار بیشتر بر حسب MPa برای مقاصد عایق کاری هستند.

عوامل با پایه مصنوعی

عوامل فوم ساز مصنوعی از مواد نفتی ساخته شده‌اند. تا آنجا که من قادر به کشف آنها هستم، برخی از آنها از مواد پایه‌ای استفاده می‌کنند که در شامپو نیز بکار می‌رود. علاوه بر آن مواد افزودنی دیگری نیز وجود دارد که باعث می‌شود این عامل فوم ساز برای ساخت فوم بتن مناسب‌تر باشد.

عوامل با پایه گیاهی

این موارد از مواد گیاهی ساخته شده‌اند و از نظر برخی افراد می‌توانند به جای عوامل با پایه پروتئینی یا مصنوعی استفاده شوند. من هیچ اطلاعات دیگری درباره آنها کسب نکردم به جز این که می‌توانید آنها را در فرم پودر و مایع بیابید. Sapindus rarak یک نوع ماده صابونی است که برای ساخت صابون هم استفاده می‌شود.

خواص فوم مورد استفاده در فوم بتن

اندازه حباب

اندازه حباب بر مقاومت FC تأثیر می‌گذارد، یافته‌های من این است که یک حباب با اندازه 0.5 تا 1 میلیمتر در حالی که 90 درصد حجم آن نزدیک به 0.5 میلیمتر است بعد از 90 روز بهترین نتیجه در خصوص MPa را ارائه می‌دهد. من تحقیقی با موضوع مقایسه عوامل فوم ساز و روش‌های تولید فوم پیدا نکردم که با قطعیت بررسی کند که چه محصول و روشی بهترین نتایج را ارائه می‌دهد.

منبع