اینها معمولا به این دلیل بوجود میآیند که برخی موارد و سازهها، نشانههایی از فروپاشی را نشان میدهند و ممکن است خطری برای هر آنچه در بالای آنها قرار دارند محسوب شوند.
در چنین شرایطی ضروری است که به سرعت و با رعایت نکات ایمنی کار کنید. روشهای جایگزین برای فوم بتن اغلب غیر عملی هستند. ممکن است زمان کافی برای ساخت تکیه گاههای مناسب وجود نداشته باشد؛ استفاده از زمین فشرده شده یا مواد پرکننده شل، بیش از حد طول میکشد و در شرایط مختلف ممکن است امکان پذیر نباشد.
به طور قابل توجهی، نمیتوان مواد پشتیبان جانبی را فشرده کرد، بنابراین مسیر تردد زیرزمینی و "حفرهها بر روی زمین" با چنین ابزارهای سنتی پشتیبانی نمیشوند. راه حل واضح این است که از فوم بتن استفاده کنید و اولویت را به موارد اضطراری دهید، پس از آن میتوانید وقت خود را برای تصمیم گیری برای رسیدن به یک راه حل بلندمدت برای مشکل اختصاص دهید.
در بعضی موارد فوم بتن میتواند به عنوان یک پایه دائمی در ساخت و سازهای بعدی استفاده شود. ممکن است لازم باشد مجددا از مواد پرکننده اضطراری استفاده کنید، در این صورت فوم بتن میتواند گزینه مناسبی باشد.
با توجه به ساختار سلولی فوم بتن، به راحتی میتوانید آن را برش داده و جدا کنید، از این رو حفاری مجدد آن نسبتا آسان است.
لیست و جزئیات مختصری از پر کننده حفرهها در زیر آورده شده است. دو مورد اول در فهرست (تونل هیترو و حفره زیرزمینی در لوبلین، لهستان) نمونههایی از شرایط اضطراری هستند که با استفاده از فوم بتن رفع شدهاند.
در حین تونل زنی برای یک خط راه آهن زیرزمینی جدید به سمت فرودگاه هیترو با استفاده از روش نوآورانه شامل بتن مسلح با اسپری و بدون تکیه گاه سنتی، بخشی از سازه فروپاشید که باعث ایجاد یک حفره بزرگ در سطح زمین شد.
اگر چه، خوشبختانه یک فاجعه فوری رخ نداد، یکی از ساختمانهای بزرگ هیترو با خطر فروپاشی مواجه شد که در نزدیکی این حفره قرار داشت.
اولویت نخست این بود که اطمینان حاصل شود که فروپاشی تونل به این ساختمان گسترش نخواهد یافت. 200 کامیون حامل فوم بتن آماده در یک اقدام اضطراری برای تثبیت وضعیت در این حفره ریخته شد.
جادهای که اخیرا بر روی یک سطح فرسوده غیر فشرده ساخته شده بود به علت شسته شدن توسط بارانهای سنگین، در معرض فروپاشی قرار گرفت. در زیر جادهای که در ارتفاع 30 متری معلق شده بود، یک حفره بزرگ ایجاد شد.
با استفاده از روشهای سنتی، عملیات تعمیر به مدت 3 هفته طول میکشید که شامل برچیدن و ساخت مجدد جاده بود که شامل استفاده از ملات نیز بود. با استفاده از فوم بتن کل عملیات ترمیم جاده تنها در عرض 48 ساعت تکمیل شد.
قبل از اینکه یک لوله جدید در بالای آن گذاشته شود، در طول مسیر یک جاده اصلی در درون شهر باید یک فاضلاب قدیمی ایمن سازی میشد. این کار همچنین شامل استفاده از چندین محفظه بازرسی از سیستم فاضلاب قدیمی بود.
یک خانه قدیمی در معرض خطر سقوط بود. تصمیم بر این شد که زیر آن با بتن پر شود. بتن با تراکم معمولی نمیتوانست مورد استفاده قرار گیرد چرا که یک دیوار خارجی بالاتر از سطح زمین بود، چون خانه در کنار یک تپه در امتداد یک جاده ساخته شده بود.
فشار از سمت دیوار زیرزمین که پر از بتنهای متراکم بود باعث میشد که دیوار ساختمان سقوط کند. به جای آن از فوم بتن استفاده شد زیرا فشار جانبی کمتری را اعمال میکند.
فوم بتن ایرانیان به دلیل ویژگیهای قرار گیری خود، یک ماده مناسب برای پر کردن حفرهها است.
نشست نمیکند، از این رو نیازی به فشرده سازی ندارد و سبک وزن بوده و بارهای سنگین را تحمل میکند. با جریان آزاد برای پر کردن حفرهها گسترش مییابد که به دلیل ویژگیهای توزیع بار عالی آن است.
پس از قرارگیری نیازی به نگهداری ندارد و مقاومت بسیار خوبی در برابر چرخه یخ زدگی و ذوب شدن دارد. بارهای جانبی را تحمل کرده و قابلیت جذب آب کمی در طول زمان دارد و این ماده بسیار مقرون به صرفه و غیر خطرناک است.
قابلیت پر کردن حفرهها به دو دسته تقسیم میشود، برنامه ریزی شده و اضطراری.
عملیات معمول “برنامه ریزی شده” شامل پر کردن موارد زیر است:
در برخی موارد روش جایگزینی برای پر کردن حفرهها وجود ندارد، هر چند روشهای دیگری برای مقابله با این وضعیت ممکن است وجود داشته باشد. گاهی اوقات روشهای جایگزینی وجود دارند (مخازن خالی میتوانند به عنوان مثال برای تخریب سازهها یا حتی دفن زبالههای خانگی استفاده شوند، در حالی که پرکنندههای ضخیم سنتی نیز میتوانند برای پر کردن آنها استفاده شوند). مزیت استفاده از فوم بتن اغلب آشکار است. سرعت تکمیل، قابلیت اطمینان، توانایی دقیق محاسبه هزینه، همگی عوامل کلیدی برای انتخاب فوم بتن هستند.
در سال 1991، قانون جدیدی توسط پارلمان بریتانیا معرفی شد که مشخصات جدیدی را برای بازسازی بازشوها در بزرگراهها تعیین کرد. وضعیت نابسامان بسیاری از جادههای بریتانیا در نتیجه عملیات بازسازی ضعیف جادهها باعث تصویب این قانون شد.
به طور سنتی حفاریها با استفاده از مواد دانهای، معمولا سنگ خرد شده انجام میشود. مشکل اصلی این مواد، تراکم پذیری است. نه تنها امکان رسیدن به تراکم کامل در هنگام بازسازی وجود ندارد، بلکه در لبههای ترانشهها که در آن تراکم مناسب رخ نمیدهد مشکلاتی بوجود میآید. همچنین امکان ارائه خدمات دیگر بدون آسیب رساندن به بخشهای دیگر وجود ندارد.
بعد از تراز کردن سطح، نشست مواد خاکریز به دلیل ترافیک رخ میدهد، پس از شش ماه، سطح جاده باید دوباره حفاری شود و سطح جدیدی که قرار داده شده، به تراکم کامل برسد.
در سال 1991 قانون جدید جادهها و خیابانها تصویب شد که مشخصات جدیدی را برای بازسازی بازشوها در بزرگراهها تعیین کرد و همچنین مشخصات مورد استفاده برای استفاده از فوم بتن را به عنوان یک ماده خاکریز را معرفی کرد.
از آنجایی که فوم بتن تمام معیارهای تئوریک را برآورده میکند، این مواد بسیار مناسب برای بازسازی ترانشه هستند و توسط چندین شرکت آب و برق در انگلستان به طور موفقیت آمیزی مورد استفاده قرار گرفتند.
در انگلستان آگاهی مردم در مورد بیماریهای مرتبط با ارتعاش و ویبره افزایش یافته است. در برخی موارد، کارکنان در مورد کارفرمایان اقدامات قانونی انجام میدهند تا خسارات وارده ناشی از شرایط کاری را جبران کنند.
با توجه به تمام کارهایی که تاکنون انجام شده، مشخص است که نه تنها یک جایگزین مناسب برای مصالح سنتی دانهای است، بلکه همچنین مزایای قابل ملاحظهای را دارا هستند و یک بازسازی پایدارتر و بادوامتر را به ارمغان میآورند.