استفاده از فوم بتن برای ساختن سقف

احتمالا فوم بتن ایرانیان بیشتر از هر چیزی در ساختن سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در چنین حالتی دارای دو مزیت بزرگ خواهد بود.

اولین مزیت این است که عایق گرما و صدا است. دومین مزیت این است که می‌توان آن را برای اهداف مشخص سوراخ کرد، به عبارت دیگر می‌توان لوله کشی فاضلاب را از آن عبور داد.

در کشورهایی که سقف به صورت مسطح ساخته شده و در زندگی روزمره نقش مهمی دارند، ترکیبات فوم بتن به اندازه کافی استحکام دارد تا فشار وارد شده توسط افراد یا حتی وسایل نقلیه را تحمل کند. همچنین این ماده نسبت به ملات سیمانی بسیار سبک‌تر است.

این یعنی سقف ساخته شده توسط فوم بتن فشار بسیار کمتری را به اسکلت ساختمان وارد خواهد کرد.

خصوصیات فوم بتن به کار رفته در ساختن سقف

معمولا فوم بتن با چگالی بین 400 تا 600 kg/m3 ساخته می‌شود. در این بازه چگالی، رسانایی گرمای آن چیزی حدود 0.1 W/mK است و مقاومت کششی 28 روزه آن تقریبا 1.0 – 2.5 N/mm2 است.

خصوصیات معمول فوم بتن مورد استفاده برای ساختن سقف

فوم بتن با چگالی خشک بین 400 تا 600 kg/m3 اغلب با استفاده از سیمان ترکیبی ساخته می‌شود. همچنین ساختن فوم بتن دارای ماسه در این چگالی ممکن است، که از نسبت طراحی 1:1:0.55 یا حتی 1.5:1:0.55 استفاده می‌کند.

مزیت اضافه کردن ماسه این است که میزان سیمان مورد نیاز را کاهش می‌دهد و در نهایت هزینه ساخت آن را تا حد زیادی پایین می‌آورد.

با این حال، چنین کاری مقاومت فوم بتن را نیز کاهش می‌دهد.

در چنین حالت خیسی، فوم‌بتن ساخته شده توسط سیمان ترکیبی نسبت به ماسه تکان خواه‌تر یا چسبنده‌تر خواهد بود. در هنگام ساختن شیب توسط فوم بتن، بهتر است که بتن تکان خواه‌تر باشد.

فوم بتن ایرانیان

خصوصیات معمول فوم بتن مورد استفاده برای ساختن سقف

خصوصیات معمول ساختن سقف در پایین توضیح داده شده است. در کشورهای گرم که دمای هوا به 45 درجه سانتیگراد می‌رسد، عایق اضافی را می‌توان با استفاده از پلی استیرن فراهم کرد.

گذاشتن فوم بتن بر روی سقف

معمولا برای ساختن سقف از فوم بتن با ضخامت 50 تا 200 میلی متر استفاده می‌شود.

این ویژگی‌ها شامل یک لایه عایق قبل از فوم که در کشورهای دارای آب و هوای گرم مورد استفاده قرار می‌گیرند که دمای هوا به 45 درجه سانتیگراد می‌رسد.

صفحه عایق فوم را می‌توان در کشورهای خنک‌تر نادیده گرفت.

اگرچه به کار بردن لایه ضد آب می‌تواند مفید باشد، اما فوم بتن میزان جذب آب پایینی دارد و می‌توان از این مورد هم چشم پوشی کرد.

برای ساختن شیب بر روی سقف، عمق فوم بتن به چندین روش و بسته به شرایط بررسی می‌شود.

در سقف‌های باریک می‌توان خطوط را بر روی نرده کشید. در سقف‌های عریض‌تر، بهترین کار این است که در فواصل 2 تا 3 متر کار شود و می‌توان بعدا از ریختن، آن را با استفاده از یک تخته بلند صاف کرد.

تخته‌ها را می‌توان در دو سر سقف قرار داد، که در این حالت تخته بالایی بلندتر و تخته پایینی کوتاه‌تر خواهد بود.

یا اینکه می‌توان تخته را در درازای شیب قرار داد، که در این حالت آنها با همدیگر برابر خواهند بود و با زاویه خطوط شیب هم راستا هستند.

همچنین استفاده از میخ چوبی با طول‌های مختلف برای علامت گذاری شیب راه حل مناسبی است.

یک راه دیگر استفاده از میله برای پیش بردن کار است. آنها را می‌توان بعد از ریختن بتن در همانجا رها کرد، برخلاف تخته‌های چوبی که می‌توان آنها را درآورد و دوباره استفاده کرد.

زمانی که سقف را به چند قطعه تقسیم کرده‌اید (سقف‌های بزرگ)، شیوه معمول این است که از قطعه‌های جایگزین استفاده کنید تا رفت و آمد کارگران و صاف کردن بتن راحت‌تر شود. به محض اینکه اعداد زوج به پایان رسیدند این امکان را در اختیار دارید تا به سراغ اعداد فرد بروید.

زمانی که بر روی تکه‌های کوچک یا سقف‌های پیچیده کار می‌کنید که درست کردن شیب با استفاده از تخته و میله ممکن نیست، یکی از راه حل‌های ممکن استفاده از اسکویجی است. شاید حتی کارگران مجبور باشند به جای راه رفتن در کناره‌ها بر روی فوم بتن راه بروند تا آن را صاف کنند.

اگر سقف با استفاده از تخته‌های چوبی و کارگران ماهر به خوبی مدیریت شود، پمپ کردن و قرار دادن 6  متر مکعب فوم بتن در یک عملیات کلی ممکن است.

در واقع، این کار چندان هم ساده نیست و کار معمولا به صورت 1 متر مربع در هر عملیات به انجام می‌رسد.

در این حالت، خالی کردن یک کامیون ممکن است 2 تا 3 ساعت زمان بگیرد، که در کشورهای گرم غیرعملی است.

در این وضعیت، استفاده از کامیون دارای ظرفیت 2 متر مکعب یا مخلوط کردن فوم بتن در محل ساخت و ساز بهترین گزینه ممکن خواهد بود.

اگر چنین کاری انجام شود، حتی ساختن فوم بتن بر روی سقف نیز در دسترس خواهد بود و بدین ترتیب می‌توان از دردسرهای پمپ کردن آن بر روی سقف اجتناب کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.